Nemoguće je ne zaljubiti se u seriju “Marašli” jer je urađen neverovatan posao u svim segmentima – od glume i kinematografije, pa do muzike i režije. Kada se to spoji sa neverovatnim zapletom i maestralnim scenariom, ono što sledi je sigurno još uzbudljivije.
U početku je lako ovo zameniti sa standardnim zapletom osvete – prezrelim ocem koji ide za ljudima odgovornim za povredu svoje ćerke. Dok su ti elementi prisutni, priča je maskirana sa mnogo više slojeva i misterija.
Kao ljubitelj starih filmova – posebno trilera i špijunskih filmova, – jedan vam padne na pamet nakon gledanja Marašlija, a to je film iz 1962. godine pod nazivom The Manchurian Candidate (Mandžurski kandidat). Bivši vojnik kome je ispran mozak da postane atentator. Iako ostaje da se vidi da li pisci imaju nešto već planirano, vibracija scena u sivoj sobi je zasigurno jeziva.
Na kraju druge epizode, malo je jasnije šta se događa u sivoj sobi za ispitivanje koja se svako malo pojavljuju u seriji: Marašli se ne intervjuiše niti ispituje, već se obučava/programira. Jasan pokazatelj ovoga bio je kada je ženski agent pitao koliko je dugo bio u komi i odgovorio je 49 dana. Žena ponavlja: “49 dana”? Ispravlja se i svoj odgovor menja na 46 dana, što je isto toliko dana koliko su ga ostali čuli da govori Mahur o svojoj povredi u borbi.
Serija se raspliće u nelinearnom vremenu dok skačemo između priče sa Mahur i Marašli u sobi za ispitivanje koje se, pretpostavljam, događa pre njegovog susreta sa Mahur. Prisutni agenti mu daju priču putem scenarija koji mora da zapamti.
Ovaj element prikrivanja ili prinude čini ovu priču mnogo zanimljivijom od uobičajenog oca koji želi da osveti svoju ćerku. Mračnost članova porodice Turel i sposobnost Marašlija da se fizički bori protiv snaga udruženih protiv njega i Mahur, ali i nadmudrivanje i manevrisanje njima uzdiže priču na nešto mnogo upečatljivije od vašeg prosečnog filam Liama Nesona.
Burak Deniz se dokazuje kao jedan od najboljih mladih glumaca svoje generacije i svojim nastupom u Marašli cementira svoj status nekoga za obavezno gledanje. S lakoćom glumi grubog, prećutnog naslovnog lika i toliko je ubedljiv čak i kada miruje na ekranu. Ova uloga opovrgava njegovu još relativno mladu dob i lako nam daje sve takvove potrebne da bi ova uloga mogla da funkcionište: prekvalifikovani vojnik, ožalošćeni otac, mogući ljubavnik i anđeo koji se osvećuje.
Sajgin Sojsal je još jedan favorit. Ima tako sjajno prisustvo i iako nije klasično lep čovek, ima gracioznost plesača, pretnju neophodnu za ulogu negativca i tone harizme. Bio je omiljen iz ekipe Kara Para Ask, igrajući sličnu ulogu koja se pretvorila u ulogu višeg heroja. Njegov lik, Savaš, uvod u seriji bio je savršen, kao i odmah, jasno je da je on naš negativac, u kompletu sa crnim šeširom. Njegov lik pati od kseroderme pigmentosum, što znači da je veoma osetljiv na sunčevu svetlost i da mora ostati u senci. Ove karakteristike daju nam nekoliko sjajnih filmskih trenutaka u njegovoj skivenoj skloništu.
Na kraju, Serhat Kilič je izvranredan kao Nedžati. Osoblju čita poeziju i filozofiju, izgleda da nema posao, čami u svojoj sobi punoj knjiga i nikag ga ne viđamo bez svoje čuture. Impozantni muškarac koji se provlači u prevelikom džemperu i nervira ostatak porodice, osim Mahur, koja mu je izgleda slaba tačka. Jedina zamerka ovog lika je što je glumac Serhat Kilič očigledno mnogo stariji nego što je trebalo da bude, a zapravo je samo 7 godina mlađi od glumca koji glumi njegovog oca. Još uvek nije jasno da li će ovo biti objašnjeno kasnije u seriji: da li je lik mogao da bude usvojen kao tinejdžer, ili je to možda samo televizijska spretnost na koju nismo nameravali da obraitmo pažnju? U svakom slučaju, to je bilo prilično ometajuće. Uprkos tome, lik je zanimljiv posebno nakon najave 3 epizode, gde se čini mnogo koherentnijim dok putuje u automobilu sa Savašem. Glumac je dovoljno talentovan da proda lažnu alkoholnu priču, alibi možda za neko kasnije delo?
Serija je prelepo snimljena, sa puno atmosferskih mračnih, senkovitih scena, ali i puno vizuelnih utisaka i simbolike utkanog u vizuelno pripovedanje. Zanimljivo je da, iako je snimljeno u boji, senke i raspoloženje nekih scena čine da izgleda kao da je crno-bela. U Savaševom skloništu ima puno noćnih scena, mračnih scena a i soba za ispitivanje u kojoj Marašli priča svoju priču su tamno sivi blokovi. Čak i kostim glumaca odražava gotovo monohromatsku paletu. Glavna glumačka ekipa nosi puno crnih, belih i neutralnih tonova.
Simbolično, Dželal ponavlja noćne more o jelenu, a budući da je poreklom iz kahramanmaraša (ranije poznatog kao Maraš odakle je i dobio nadimak Marašli), ovo bi moglo biti ubačeno malo simbolike. U davna vremena ovo je područje bilo dom za sirohetitski narod, a tim ljudima jelen je bio simbol snage.
Kao što vidimo u drugoj epizodi, žena s druge strane zatamljenog stakla iz Marašlija skicirala je jelena koji nam je naterao da pomislimo da ga ne obučavaju samo da pređe u tajnu službu, već da možda postoji element neke vrste hipnoze ako u snovima neprestano viđa jelena. Na ekranu povremeno vidimo bljesak jelena, a takođe i scenu razbijenih automobila na smetlištu. Oni su vidljivi samo na trenutak i izgleda da nemaju nikakve veze sa zapletom, bar ne još uvek.
Drugi ponavljajući simbol je simbol crnog kišobrana, koji obično nosi Savaš da ga zaštiti od sunčevih štetnih zraka. Vizuelno mu služi da se istakle u gomili, a kako smo videli, Marašliju je dobro došlo da ga primeti kako bi pronašao Mahur. S druge strane, takođe služi da Savaša zadrži zaklonjen mrakom čak i po sunčanom danu, vizuelni prikaz tame njegovog lika.
Posle druge epizode dolazi nam toliko pitanja na um:
– Ko je zapravo Marašli? Da li je dobrovoljno na tajnom zadatku ili je primoran?
– Da li je nešto u priči koju govori stvarno?Trenutno se pretpostavlja da je njegova ćerka zaista stvarna, jer to izgleda kao nepotreban element koji se dodaje prikrivenoj priči.
– Da li je porodica Turel meta tajne operacije i ako jeste, kako su ismanipulisali Mahur prema Marašliju?
– Da li je član porodice ili je više članova umešano?
– Postoji li nešto više u vezi smrti Mahurine majke od onoga što je na površini poznato?
By: svetserija.info
Photo: Promo