Turske serije ili “dizi”, kako ih zovu u domovini, odavno su osvojile srca gledalaca širom sveta. Kako su nas osvojile i zašto se od njih nemoguće otrgnuti.
SNIMANJE NA STVARNIM LOKACIJAMA
Jedna od karakterističnih karakteristika dizija su veoma često visoki budžeti, koji ponekad dostižu i do 200.000 dolara po epizodi. Ovo nije toliko u poređenju sa serijama iz drugih zemalja: na primer, troškovi snimanje ruske istorijske drame “Veliki” iznosili su više od 5 miliona dolara, dok je “Veličanstveno stoleće” koštao samo 2 miliona dolara (isto toliko, a ponekad 3-4 puta više košta u proseku jedna epizoda “Igre prestola”). Ali po standardima tako male zemlje kao što je Turska, čiji je BDP više od 30 puta manji od američkog, ovo je apsolutno ogroman budžet. Istovremeno, u pogledu nivoa “slike”, sve ove serije mogu se međusobno takmičiti.
Jedna od tajni iza “jeftinih” turskih serija je snimanje na lokaciji. I ovo je jedna od karakteristika koje privlače ljubitelje dizija širom sveta. Turska je zemlja kontrasta: kombinuje ukus zemalja Istoka i Evrope, kao i tradicije mnogih naroda koji su ušli u istoriju zemlje, i, kao rezultat, neverovatno živopisan kulturni arhitektonski kontekst. Serije, uključujući istorijske, često se snimaju na mestima do kojih može doći bilo koji stanovnik Evrope.
TURSKE ZVEZDE
Drugi važa aspekt su lokalni glumci i glumice. Kako je rečeno, značajan deo publike turskih serija čine žene oko 40+ godina, kojima umetnici kao što su Burak Deniz, Džan Jaman, Kerem Bursin i Burak Ozdživit mogu poslužiti kao dobrodošla kombinacija evropskog ideala lepote sa orijentalnom “notom”. Oni su dosledno uključeni na liste najseksipilnijih muškaraca na planeti, lutaju iz serije u seriju (postoji čak i praksa da se popularni glumci “zaljube” tokom snimanja kako bi se povećao rejting novih epizoda) i, za razliku od istih holivudskih zvezda, mnogo su bliže (dostupne) javnosti.
Na primer, Kerem Bursin, zvezda najpopularnije romantične komedije “Pokucaj na moja vrata”, 2018. je došao u Rusiju na fudbalsku utakmicu, gde je odmah bio prepoznat – glumac se rado slikao sa fanovima. U Turskoj se “dizi” zvezde mogu sresti na ulici – i one ne beže od pažnje; nije ni čudo, jer njihov uspeh zavisi od toga koliko voljno gledaoci gledaju serije sa njihovim učešćem.
DUBOKA ANALITIKA I ORIJENTACIJA NA GLEDAOCE
Ovde dolazimo do još jedne karakteristične osobine turskih serija, koja ih razlikuje od drugih – kreatori veoma pažljivo prate gledanost svake epizode. Scenariji se ponekad pišu i ispravljaju bukvalno tokom snimanja, u zavisnosti od toga kako je publika primila sledeću epizodu svoje omiljene serije. Proizvođači pažljivo analiziraju sve moguće metrike: stope pregleda, recenzije na društvenim mrežama i aktivnosti na nalozima glumaca.
Orijentacija na gledaoca, s jedne strane, odiše konformizmom i željom kreatora da udovolje svima, s druge strane, uspešne serije uspevaju u tome i donose značajan prihod. Kao rezultat toga, turske serije se gledaju sa velikim zadovoljstvom upravo zato što nisu stvorene za apstraktnog “gledaoca”, već za vrlo specifične ljude koji ih ocenjuju.
Ali sve ovo ne bi bilo važno da turske serije nemaju nešto zbog čega su posebno voljene – zbog uzvišenosti osećanja i lepote. Turska je prilično konzervativna zemlja u pogledu tradicionalnih vrednosti, uključujući porodicu, ljubav između muškarca i žene i patriotizam. Ovo poslednje se izražava u formiranju pozitivne slike zemlje: pejzaži, zapanjujući eksterijer turskih gradova i, naravno, veoma lepi ljudi obučeni u šik odeću.
Na ovo drugo vredi se fokusirati. U “Veličanstvenom stoleću” dame nose graciozne haljine sa dubokim delolteom, što je, naravno, bilo jednostavno nemoguće u Otomanskom carstvu 16. veka. Kostimi su često dizajnirani za lepotu i upadljivost, a ne kao istorijski prororipovi. Isto se može reći i za moderne serije: u njima, bilo koja, čak i ne baš bogata, Turkinja često izgleda kao holivudska zvezda, kao na primer, heroina Burdžu Ozberk u seriji “Ljubav, logika, osveta”, o siromašnoj devojci koja pokušava da osvoji srce bogatog bivšeg muža.
LJUBAV I PORODIČNE VREDNOSTI
U stvari, melodrame i porodične drame čine značajan deo “dizi” scene. Primera je mnogo – “Miris jagoda”, “Iznajmljena ljubav”, “Beskrajna ljubav” i, naravno, “Pokucaj na moja vrata”. U svim ovim pričama, bez obzira na dominantni žanr, likovi mrze, zaljubljuju se, rastaju, i to sa svojom inherentnom strašću i orijentalnim temperamentom. U popularnoj krimi seriji “Jama” glavni likovi su spremni da bukvalno ubiju iz ljubavi, što ponekad rezultira obračunom sa konkurentima.
Zaplet o porodičnim vrednostima često postaje osnova za najneočekivanije zaplete: na primer, u drami “Fatmagul”, devojka koja je bila podvrgnuta seksualnom nasilju prinuđena je da živi sa jednim od njih zbot pritiska, bogatih rođaka zločinaca i specifične jurisdikcije zemlje. Inače, pažnja se poklanja i socijalnom aspektu: sukob između bogatih i siromašnih često ide uporedo sa glavnim u zapletima turskih dizija.
Da rezimiramo, možemo reći da postoji mnogo razloga za popularnost “dizija”, a svi oni leže na površini: za turskog gledaoca, televizijske serije iz Turske služe kao lepe i zarazna alternativa neekspresivnom sadržaju sa domaćeg kablovskog kanala. Ovde ima pravih osećanja, lepih ljudi i impresivnih pejzaža, a bliskost turskog mentaliteta deluje na zbližavanje sa gledaocem.
By: Svet serija
Photo: Promo